1401/01/24

نصب و راه‌اندازی یک دستگاه DLS جدید درمرکز خدمات آزمایشگاهی

مُشت، همیشه نمونه خروار نیست! این جمله را کسانی که تست‌های میکروسکوپی انجام داده‌اند، به خوبی درک می‌کنند. گاهی تصویری میکروسکوپی از بخشی از یک نمونه گرفته می‌شود ولی محقق چیزی درباره بخش‌های دیگر نمونه نمی‌داند. اینجاست که دستگاهی به نام تفرق نور پویا یا DLS به کار می‌آید. این دستگاه می‌تواند توزیع اندازه ذرات را در داخل یک محلول نشان دهد. در واقع اگر با میکروسکوپ فقط بخشی از نمونه را می‌توان دید، با DLS امکان دریافت اطلاعات جالب توجهی از جمعیت آماری ابعاد ذرات در یک محلول فراهم می‌شود.
پیش از این دو دستگاه DLS در دانشگاه صنعتی شریف  برای ارائه خدمات به متقاضیان وجود داشت. اما با توجه به این که تجهیزات جدیدتر قابلیت‌های به‌روزتری دارند، یک دستگاه جدید نیز خریداری و پیش از عید نوروز در مرکز خدمات آزمایشگاهی نصب و راه‌اندازی شد و با شروع سال جدید، خدمات‌دهی با این دستگاه جدید نیز آغاز شده است.
این دستگاه که ساخت شرکت هوریبا است، قادر است ابعاد ذرات از 0.5 نانومتر تا 10 میکرون را اندازه‌گیری کند که دامنه وسیع‌تری نسبت به دو دستگاه DLS قبلی موجود در دانشگاه شریف دارد. همچنین این دستگاه می‌تواند پتانسیل زتا و وزن مولکولی را نیز اندازه‌گیری کند.
این دستگاه که ساخت سال 2021 است از پیشرفته‌ترین دتکتورها و لیزر برخوردار بوده و دقت بالایی در ارائه نتایج دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این دستگاه با مرکز خدمات آزمایشگاهی دانشگاه صنعتی شریف تماس بگیرید.